بررسی بازی Mass Effect: Andromeda

درباره بازی Mass Effect: Andromeda بیشتر بدانید

Mass Effect: Andromeda با انتظارات فراوانی پا به عرصه گذاشت که در بیشتر آن‌ها، علاقه مندان خود را ناامید کرد.

سری بازی‌های مس‌ افکت (Mass Effect) با خلاقیت‌های خود، پیوسته جز بازی‌های درخشان جهان بازی به شمار می‌آمدند. جریان‌پردازی، مبارزات تاکتیکال، روابط عمیق میان کاراکترها و انتهای‌های دارای اختلاف وابسته به تصمیم‌های اتخاذ شده در جریان بازی، همگی جزیی از خصوصیت‌های ممتاز سری مس‌ افکت بودند.

در سال ۲۰۱۵ بایوور خبر از انتشار ورژن‌ی تازه ای از سری مس افکت را داد. اندرومدا مقرر شده بود بسیار بزرگ‌تر، زیباتر و دلنشین‌تر از ورژن‌های پیشین خود باشد. با اینحال بعد از معرفی اندرومدا، همراه با خوشحالی علاقه مندان مس‌ افکت، نگرانی‌های نیز وجود داشت. بعد از قسمت سوم این سری، کیسی هادسون، کارگردان این سری از بایوور جدا شد. این مسئله باعث شد تا نگرانی‌هایی در خصوص نزول کیفیت و فاصله گرفتن اندرومدا از پایه‌‌های مس‌ افکت ایجاد شود.

دانلود ۳۶۰p | دانلود ۷۲۰p

اندرومدا وظیفه‌ی سنگینی به دوش دارد. این بازی باید راه سری‌ای را دنبال کند که جز بهترین‌ها است. ولی باید گفت در چند ساعت اول تست بازی، نگرانی‌های وجود داشته به حقیقت مبدل می‌شوند. اندرومدا از ابتدا خود را اثری ناقص معرفی می‌کند که مشکلات ریز و درشت فراوانی دارد.

۶۰۰ سال بعد از قسمت سوم مس افکت و جریان کاپیتان شپرد، نژاد‌های موجود در کهکشان راه‌شیری، برای یافتن منابع و محیط تازه ای به کهکشان اندرومدا سفر می‌کنند. در این ماموریت هر نژاد با سفینه‌های خود به بخش‌های مختلف اندرومدا سفر می‌کنند تا جاهای مساعد حیات را بیابند. در هر سفینه، افرادی با اسم PathFinder‌ وجود داشته که مدیریت تیم‌های اکتشاف را برعهده دارند.

سری مس‌ افکت پیوسته با موضوعی ساده شروع می‌شود و پیشتر عمق و جذابیت بیشتری به خود می‌گیرد. اندرومدا هم همین روند را دنبال می‌کند و جستجو برای حیاتی تازه به معمایی پیچیده و بزرگ با مساله‌هایی سنگین مبدل می‌شود.

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

از اولین لحظه‌، اندرومدا مشکلات خود را به خوبی نشان می‌دهد

در ابتدای بازی، گیمرها باید بین دوقلوهای اسکات یا سارا رایدر یکی را انتخاب کرده و طبق رسم همیشگی مس افکت، امکان شخصی‌سازی عمیق ظاهر، کلاس و ابزارهای کاراکتر در معرض است. اندرومدا در قسمت سفارشی‌سازی پیشرفت محسوسی را درمقایسه با ورژن‌های پیشین مس‌ افکت بهمراه داشته است. رایدرها نیروهای ساده‌ای هستند که در گروه اکتشاف قرار دارند و گیمرها باید با تصمیمات خود آن‌ها را به قهرمان و رهبری مقتدر مبدل کنند. 

از اولین لحظه‌ی بازی، اندرومدا مشکلات خود را به خوبی نشان می‌دهد. اولین و بزرگ‌ترین سخت بازی انیمیشن‌ها و حالات صورت کاراکترها است که به هیچ وجه نشانی از بازی‌های نسل هشتم را ندارند. جدی ترین سخت اندرومدا در این بخش موقعیت غیرطبیعی صورت‌ها است که هیچ نشانی از حالات کاراکترها ندارند. این مسئله در شرایطی بسیار حاد می‌شود و عده ای مواقع بیننده خنده‌ی کاراکتر در شرایط سخت و دشوار هستیم که بسیار مضحک است.

حرکت‌های بیش از حد ابرو و چشم‌ها همراه با تغییر غیر طبیعی لب‌ها، برخی وقت‌ها باعث خنده‌ می‌شوند. این مسئله را همراه با حرکت‌های غیرطبیعی بدن شخصیت‌ها قرار بدهید تا بیننده پسرفت کامل بایوور در قسمت انیمیشن‌های کاراکتر‌ها باشیم. حرکت‌های دست و بدن مردم لحظه دیالوگ‌ها به هیچ وجه طبیعی نیست؛ برای نمونه لحظه صحبت با مردم تصادفی، بیننده تکان‌های ناگهانی بدن یا تکرار متعدد عملی خاص به وسیله مخاطب هستیم که اینطور گفته میشود که گیمر را به تمسخر گرفته است. ممکن است بتوان دلیل اصلی این مشکلات را موتور تازه مس افکت دانست. به ذهن خطور می کند بایوور هنوز با موتور Frostbite به خوبی آشنا نیست و یه همین دلیل بیننده بروز مشکلات عجیبی در قسمت گرافیک هستیم.

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

مشکلات گرافیکی و انیمیشن‌های اندرومدا، نابخشودنی است

سه‌گانه‌ی اول مس افکت را می‌توان سردمدار بخش روایت جریان در جهان بازی دانست. با اینحال مشکلات متعدد گرافیکی و انیمیشن‌ها در گفتگوهای کاراکترها در اندرومدا حتی اجازه‌ی توجه به دیالوگ‌های بیشتر و عمیق‌تر این ورژن را نمی‌دهد. در اندرومدا اکنون چهار جواب دارای اختلاف می باشد که شخصیت رایدر با استناد به تعداد بهره برداری از آن‌ها، شکل می‌گیرد. احساسی، منطقی، شوخ و جدی چهار حالت تازه در مهاوره‌های مس‌افکت است. این تغییر درمقایسه با مس‌ افکت ۳ بطور کلی مثبت ارزیابی می‌شود و با این وجود این مسئله تنها به دلیل‌ی دیالوگ‌های بسیار زیاد اندرومدا ممکن شده است.

 سخت گرافیک مس افکت اندرومدا تنها به مکالمات کاراکترها محدود نیست. عده ای مواقع بیننده باگ‌های باورنکردنی و غریبی هستیم. نحوه‌ی راه رفتن کاراکترها در عده ای محیط‌ها، ظاهر شدن ناگهانی مردم و عدم وجود فیزیک برای عده ای اشیا، یادآور تنها یک مسئله است. مراحل پیشرفت‌ی مس افکت اندرومدا هنوز به انتهای نرسیده بوده و بایوور در انتشار آن اشتباه بزرگی را مرتکب شده است. اندرومدا در قسمت گرافیک به هیچ وجه نمره‌ی مطلوبی را دریافت نمی‌کند و پسرفت آشکاری درمقایسه با مس‌افکت ۳ است.

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

با عبور از بخش گرافیک و انیمیشن‌ها، به گیم‌پلی اندرومدا می‌رسیم که با استناد به سبک نقش‌‌آفرینی بازی، جدی ترین المان آن به شمار می‌رود. اندرومدا بزرگ‌تر از کهکشان راه‌شیری دیزاین شده و بایوور پیرامون همین مسئله محیط‌های متفاوتی را پیشرفت داده است. در پیشرفت‌ی محیط‌هایی دارای اختلاف، انصافا بایوور تلاش فراوانی را به کار برده و بیننده بخش‌های متنوعی هستیم. صحراهای خشک با تشعشعات رادیو اکتیو، جهان زیرزمینی وسیع، سیاره‌های سرد و مرده، فضاهای سرسبز و کلونی مدرن بشریت تنها بخشی از محیط‌های دیزاین شده در کهکشان اندرومدا هستند. بایوور در این بخش تنوع خیلی خوبی را ایجاد کرده که برای اکتشاف کامل آن‌ها به چیزی بیش از ۱۰۰ ساعت لحظه نیاز خواهید داشت.

نومد (Nomad) خودروی تازه سری مس‌افکت است که اکتشاف محیط‌های تازه را بسیار لذت‌بخش‌ می‌کند. کنترل این خودروی سه محور بسیار خوب است و با این وجود امکان سفارشی‌سازی و ارتقای آن مانند دیگر بخش‌ها نیر در معرض است. آیتم‌ها و موارد متعددی در اندرومدا می باشد که برای پیشرفت سریع‌تر بازی و ارتقای درجه‌ی رایدر، میتوانید آن‌ها را یافته و بدین وسیله ماموریت‌های جانبی تازه ای را باز کنید. پازل‌ها و معماها طبق رسم کارهای نقش‌آفرینی، در اندرومدا نیز وجود دارند. 

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

یکی از نقاط قوت اندرومدا مبارزات آن است

 سخت اصلی گیم‌پلی اندرومدا را می‌توان ماموریت‌های جانبی آن دانست. به ذهن خطور می کند بایوور سعی داشته تا به هر نحوی مصرف کنندگان را مجبور به اکتشاف تمامی محیط‌ها کند؛ حتی اگر به هزینه ماموریت‌هایی نه چندان دلنشین و مهم باشد. تمامی ماموریت‌های جانبی مس افکت حدودا شبیه به هم هستند. روند این ماموریت‌ها بدین شکل است: درخواست یک شخص ناشناس برای کمک در برنامه‌ای، قبول کردن وی به وسیله رایدر، گشت و گذار در محیط برای یافتن موارد نیاز و بازگشت و ارایه‌ی آن‌ها به فرد. انجام این ماموریت‌ها منجر به بالا رفتن شهرت و مقبولیت رایدر جوان در کهکشان اندرومدا می‌شود که پیشتر‌ی بازی راه‌‌کارهای تازه ای را پیش‌رو گیمر قرار خواهد داد.

ممکن است نقطه‌ی قوت اصلی اندرومدا را بتوان مبارزات آن دانست. بایوور به خوبی موفق به تکامل گیم‌پلی مبارزات مس‌افکت ۲ و ۳ شده‌ است و در اندرومدا بیننده لحظات جذابی در این بخش هستیم. مبارزات اکنون کمی سریع‌تر هستند و به دلیل‌ی خصوصیات بیشتر در دست رایدر‌ها، دست گیمر‌ها بازتر است. نبرد‌های تاکتیکال هنوز هم جدی ترین عنصر مبارزات در مس‌ افکت است و در اندرومدا نیز با کمک دو تن از عضو های گروه خود در مقابل حجم گسترده‌ای از نیروهای دشمن قرار می‌گیرید که هر لحظه وبا توجه به شرایط نبرد باید به عضو های گروه دستور مخصوصی برای موقعیت‌گیری و انجام عده ای کارها دهید. در صورت گسترش درجه‌ی سختی بازی، هم کاری بیشتر با عضو های تیم جز موارد الزامی مبارزات خواهد بود و نابودی تمامی دشمنان تنها به وسیله‌ی رایدر و توانایی‌های وی ممکن نخواهد بود.

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

مس افکت اندرومدا از بخش چندنفره هم دارا است که با این که به هیچ وجه قابل مقایسه با بخش چندنفره‌ی بازی‌های مطرحی اعم از Call of Duty و Battlefield نیست، با اینحال می‌تواند برای مدت فراوانی شما را سرگرم کند. در این بخش، گیمرها در شکل گروه‌های چهارنفره در مقابل تعداد فراوانی از دشمنان قرار می‌گیرند که طی موج‌های مختلف به گروه حمله می‌کنند.

اندرومدا اسم بزرگی را به دوش می‌کشد که شرایط را برای آن بسیار سخت کرده است. بایوور بعد از بازخورد منفی و انتقاد‌های گسترده‌ی مجلات بازی در خصوص فجایع انیمیشن‌ها و گرافیک بازی، خیلی زود بروزرسانی تازه ای برای حل مشکلات گرافیکی آن پخش می‌کند. با استناد به این مسئله، اندرومدا به دلیل‌ی محیط‌های گسترده، مبارزات دلنشین و انتهای‌های دارای اختلاف، به عنوان یک بازی نقش‌آفرینی بطور کلی خوب ارزیابی می‌شود. با اینحال اسم مس‌ افکت انتظارات فراوانی را از اندرومدا بوجود آورده است. انتظاراتی که کوچک‌ترین مشکلات را هم به سرعت شناسایی کرده و آن را به نمره‌ی منفی بزرگی برای بازی مبدل می‌کند. 

مس افکت اندرومدا / mass effect andromeda

این میزان از انتظارات را همراه با باگ‌های باورنکردنی و غریب و انیمیشن‌های مضحک اندرومدا قرار بدهید تا شکست این برنامه، به عنوان ادامه‌ی راه مس‌ افکت مسجل شود. جهان بزرگ، جریان خوب، روابط عمیق بین عضو های گروه و انتهای‌های دارای اختلاف، در اندرومدا هم مانند ورژن‌های قبل مس افکت وجود دارند.

اندرومدا توانایی ساعت‌ها سرگرم‌ کردن گیمرها را دارد. اگر تست سه‌گانه‌ی اول مس‌ افکت را نداشته باشید، اندرومدا را دلنشین خواهید یافت؛ با اینحال برای علاقه مندان این سری که قبل از این تست کامل آن را داشتند و کارهای نقش‌آفرینی را در صدر بازی‌های تهیه شده‌ی خود قرار می‌دهند، اندرومدا هنوز در اندازه بازی‌ای فرعی برای سری مس افکت خواهد بود.

ای کاش بایوور لحظه بیشتری برای پیشرفت‌ی اندرومدا صرف می‌کرد تا بتواند تست بی‌مانند سه‌گانه‌ی مس‌ افکت و جان شپرد را از نو برای علاقه مندان این سری به ارمغان بیاورد. با اینحال حیف که این فرصت از دست رفت.

دروازه هایج تازه ترین اخبار ایکس باکس وان را برای شما علاقه مندان به بازی های رایانه ای گردآوری کرده است. درصورت تمایل این اخبار را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

لینک منبع